Τετάρτη, 7 Σεπτεμβρίου 2011

ΤΙ ΘΑ ΔΙΔΑΣΚΑ ΣΤΗΝ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ


Αυτό το Υπουργείο δια βίου …κλπ βάλθηκε να μας τρελάνει. Αφού είδαν και το εμπέδωσαν ότι η ύλη στην Α΄ Λυκείου δεν βγαίνει ούτε σε   γκρουπ  αριστούχων, άρχισε να κόβει. Σύμφωνα με την τελευταία υπουργική απόφαση κόβονται οι νόμοι της θερμοχημείας,  οπότε όλα τα προβλήματα λύθηκαν δια μαγείας. Προσωπικά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αποσύρθηκε η ενότητα οξέα βάσεις άλατα που ήταν μια «γλυκειά» για την Α’ λυκείου ύλη, ικανή να φέρει μαθητές   πιο κοντά στη Χημεία, και να δώσει ευκαιρίες στον εκπαιδευτικό να κάνει ζωντανό μάθημα με πείραμα και δεκάδες αναφορές εφαρμογών της χημείας στη καθημερινή μας ζωή.  Επίσης δεν μπορώ να κατανοήσω γιατί  μπήκε η από πολλές απόψεις δύσκολη θερμοχημεία, που ήταν το αγκάθι ακόμη και για τους μαθητές της Β΄ Λυκείου,  με έννοιες ιδιαίτερα δύσκολες στην κατανόηση όπως η ενθαλπία.  Όσον αφορά την οργανική έχω να πω ότι ύλη που διδάσκονταν παλαιότερα στην Γ’ λυκείου, κατέβηκε στην Β’ και τώρα περνάει στην Α’ λυκείου. Τόσο πια ανέβηκε το i.q. των μαθητών τα τελευταία χρόνια; Τι εξυπηρετεί η συγκεκριμένη  αλλαγή;
Διαβάζοντας τον προτεινόμενο προγραμματισμό ύλης έχω να παρατηρήσω τα εξής: Ο καθηγητής που σέβεται τον εαυτό του αλλά και τους μαθητές του πρέπει να ακολουθήσει τον δικό του δρόμο –που ούτως ή άλλως ήταν πάντα μοναχικός- και να σχεδιάσει τον δικό του προγραμματισμό.  Και επειδή καλό είναι να στον τόπο αυτό εκτός από το να κρίνουμε τους πάντες και τα πάντα, να καταθέτουμε την δική μας άποψη, θα πω τι θα δίδασκα ο ίδιος στην Α’ λυκείου, έχοντας πλήρη επίγνωση ότι οι θέσεις αυτές δεν είναι fason που θα ταιριάξουν στους πάντες και φυσικά δεν διεκδικούν το αλάθητο.   Άλλωστε πολλές παράμετροι επηρεάζουν τον προγραμματισμό της ύλης που δεν είναι της ώρας να αναφερθούν.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 (ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ)
Ενότητες 1.1, 1.2, 1.3: Πρόταση Υπουργείου 1ώρα  (Πρόταση: 2 ώρες, αν λάβουμε υπόψη το κλασικό ότι η πρώτη ώρα «γνωριμία με τους μαθητές»  πρέπει να αφιερώνεται για την δημιουργία θετικής στάσης των μαθητών για τον εκπαιδευτικό και το μάθημα)
Ενότητα 1.4:  Πρόταση Υπουργείου 1ώρα (!!!)  (Πρόταση: 3 ώρες. Όποιος καταφέρει να βγάλει διαλύματα , περιεκτικότητες, ασκήσεις και πείραμα με τους παράγοντες που επηρεάζουν την διαλυτότητα σε 35λεπτη σχολική ώρα  να γίνει τιμής ένεκεν σχολικός σύμβουλος γιατί θα πρόκειται για ιδιοφυία)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2  (ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ , ΔΕΣΜΟΙ)
Ενότητες 2.1, 2.2: Πρόταση Υπουργείου 4 ώρες  (Πρόταση: 4 ώρες, οι 3 για τις ενότητες και η μία για την παρουσίαση της ομαδικής δραστηριότητας των μαθητών  )
Ενότητες 2.3: Πρόταση Υπουργείου 4 ώρες  (Πρόταση: 3 ώρες, μαζί με την εργαστηριακή άσκηση της πυροχημικής ανίχνευσης μετάλλων  )
Ενότητες 2.4: Πρόταση Υπουργείου 2 ώρες  (Πρόταση: 3 ώρες, μία για τον Α.Ο. και μια για γραφή και ονομασία, γιατί τώρα που έφυγαν τα οξέα, βάσεις κλπ η γραφή και ονομασία τους καλύπτεται μόνο στην ενότητα αυτή )
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3  (ΧΗΜΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ)
Ενότητες 2.1, 2.2: Πρόταση Υπουργείου 5 ώρες  (Πρόταση: 4 ώρες νομίζω ότι είναι αρκετές για τις κατηγορίες αντιδράσεων. Όσο περισσότερο γράφουν  χημικές εξισώσεις οι μαθητές τόσο περισσότερο αντιπαθούν τη χημεία )
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4  (mol, ΣΤΟΙΧΕΙΟΜΕΤΡΙΑ)
Ενότητες 4.1 : Πρόταση Υπουργείου 4 ώρες  (Πρόταση: 4 ώρες)
Ενότητες 4.2 : Πρόταση Υπουργείου 1 ώρα  (Πρόταση: 1 ώρα)
Ενότητες 4.3 : Πρόταση Υπουργείου 4 ώρες  (Πρόταση: 4 ώρες, )
Ενότητες 4.4 : Πρόταση Υπουργείου 2 ώρες  (Πρόταση: 3 ώρες)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5  (ΘΕΡΜΟΧΗΜΕΙΑ)
Ενότητες  5.1, 5.2 : Πρόταση Υπουργείου 3 ώρες  (Πρόταση: 2 ώρες  με αναφορά  σε ενδόθερμα και εξώθερμα φαινόμενα, με ένα πείραμα για το καθένα και αναφορά στη θερμιδική απόδοση των τροφίμων. Ούτε τύποι ούτε ασκήσεις με θερμιδομετρία)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6  (ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΟΡΓΑΝΙΚΗΣ)
Ενότητες  6.1 : Πρόταση Υπουργείου 1 ώρα  (Πρόταση: 1 ώρα)
Ενότητες  6.2 : Πρόταση Υπουργείου 1 ώρα  (Πρόταση: 2 ώρες)
Ενότητες  6.3 : Πρόταση Υπουργείου 1 ώρα  (Πρόταση: 2 ώρες)
Ενότητες  6.4 : Πρόταση Υπουργείου 2 ώρες  (Πρόταση: 1-2 ώρες)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7  (ΒΙΟΜΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΜΟΡΙΑ)
  Πρόταση Υπουργείου 4 ώρες συνολικά  (Πρόταση: Μάλλον καμία ώρα γιατί λόγω εκδρομών, καταλήψεων , απεργιών, τελετών , εκλογών κλπ οι ώρες μου θα έχουν εξαντληθεί ). Αν παρόλα αυτά έχω καμιά ωρίτσα  αφήνω να τα παιδιά να παρουσιάσουν κάποιο θέμα σχετικό με τους υδατάνθρακες ,  τις πρωτεΐνες,  ή το ελαιόλαδο. Άλλωστε όλοι γνωρίζουμε πόσο δύσκολα βγαίνει το μάθημα  αυτές τις τελευταίες ώρες του έτους.
Αν προσέξετε το άθροισμα των ωρών που δίνει το υπουργείο είναι ίδιο με αυτές που χρειάζομαι για να διδάξω στοιχειωδώς ΟΧΙ ΟΛΑ τα κεφάλαια. (40 ώρες). Τώρα που θα βρεθούν αυτές οι 40 ώρες είναι μια άλλη θλιβερή ιστορία. Όλοι γνωρίζουμε ότι σε πολλά σχολεία στην  Α’  λυκείου,  οι «έννοιες κλειδιά» του  4ου κεφαλαίου διδάσκονταν με συνοπτικές διαδικασίες ελλείψει χρόνου.
Και μια διαπίστωση  που με χαλάει:  «Κάθε χρόνο και χειρότερα».

Δεν υπάρχουν σχόλια: